szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Európa vasárnaptól új, távolabbi partnerektől szerzi be a dízelt és a további olajtermékeket, ami költségesebb lesz, felhajtja az árakat, és ez hozzánk is begyűrűzik, írják.

Vasárnap élesedik az orosz olajtermékek EU-s embargója, vagyis nem importálhat többé Oroszországtól dízelt, kerozint, kenőolajat és további finomított árukat az államszövetség. Emellett orosz nyersolajból finomított termékek reexportja csak úgy lesz lehetséges a kontinensen, ha az ilyen termékeket eladó ország az orosz alapú termékekkel megegyező arányban vásárol nem orosz eredetű terméket. Vagyis a reexport lehetséges lesz, de korlátozott formában.

Ez elsősorban Magyarországot és Szlovákiát érinti. A Mol és leánycége, a Slovnaft továbbra is veheti az orosz nyersolajat a Barátság csővezetéken, de az abból finomított termékekből csak annyit adhat el külföldre, amivel megegyező mennyiségű nem orosz olajat vagy olajterméket vásárolni tud. A nem orosz nyersolaj a Horvátország felől érkező Adria csővezetéken jut el mindkét országba.

Jön a legsúlyosabb szankció: tényleg válságot hoz a szakítás az orosz dízellel?

Vasárnaptól tilos orosz eredetű olajtermékeket behozni az Európai Unióba. Akik pedig még tudnak csővezetéken orosz nyersolajat venni, azok csak megkötésekkel kereskedhetnek az abból finomított termékeikkel. Felbukkant két új ársapka is. Összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat a változásokról. Február ötödikén élesedik az Európai Unió az orosz olajtermékekre kivetett embargója.

A kormány Energiaügyi Minisztériuma szombaton közleményt adott ki, melyben azt írják, hogy a most életbe lépő újabb szankciós korlátozás következményei hosszabb távon Magyarországra is hathatnak, mert valamennyi importra Magyarországnak is szüksége van, és a korlátozások miatt várhatóan emelkedő európai üzemanyagárak Magyarországra is begyűrűzhetnek.

A minisztérium szerint Európában akár dízelhiány és az olajtermékek drágulása is várható, hiszen az Unió gázolajszükségletének a felét eddig orosz források biztosították. A szankciók következtében Európa most más, távolabbi régiók forrásaira - például indiai, közel-keleti és kínai termékek behozatalára - kényszerül, vagyis jóval messzebbről és drágábban tudja beszerezni az olajtermékeket, ami ellátási bizonytalanságot okozhat. Az olajtermék-piac átrendeződéséről itt írtunk:

A Mol kiszolgáltatottá válik, a fél világ kereskedelme a fejére áll az orosz dízel szankcionálása miatt

Minden ütőkártyát Horvátország kezébe ad a magyar olajcéggel szemben a február elejétől életbe lépő új EU-s embargó. Az uniós tagállamok új partnereket keresnek a kieső Oroszország helyére, ami viszont másutt is újra írja a finomított olajtermékek eddigi kereskedelmét. Alig több mint két hét maradt az új szankciók élesedéséig, addig viszont Vlagyimir Putyin még egyszer degeszre keresi magát Európán.