Boxy Group
Boxy Group
Tetszett a cikk?

Hazánkban – a GKID két éves piaci körképe szerint – körülbelül 15 000 vállalkozás forgalmazza a termékeit vagy szolgáltatásait online. Míg korábban markánsan érezhető volt a magyarok tartózkodása a netes vásárlással kapcsolatban, az elmúlt két évben alaposan megváltozott ez a terület. Bár a koronavírus-járványról sokan tartják, hogy fenekestül forgatta fel a világot, az online kereskedelem terén sok esetben már eleve meglévő folyamatokat gyorsított fel. Mi történt a hazai piaccal és hogyan változtak meg felhasználói szokásaink az elmúlt két évben?

Kezdjük azzal, hogy a hazai webshopok világára ráfért a fejlődés: az Információs és Technológiai Minisztérium (ITM) adatai szerint ugyanis az uniós tagállamok közül Magyarországon gyarapodott a legnagyobb mértékben az internetes vásárlások aránya. Az online vásárlások éves forgalma a tavalyi évben már 1300 milliárd forint volt, ami azóta is növekvő tendenciát mutat.

A karanténidőszak alatt elképesztő gyarapodásnak indult az online boltok forgalma: a SearchNode 2021-es kutatása azt mutatta, hogy a magyarok 70 százaléka – azaz tízből hét ember – vásárolt többet online, mint korábban. Ez a webshopokat üzemeltetők számára kezdetben óriási terhelést jelentett, ugyanis kiderült, hogy a hazai online üzletek 90 százalékának nőtt a forgalma, sőt, a magyar webshopok fele akár 100 százalékos gyarapodást is tapasztalt. Sokuknál pedig a járványhelyzet megszűnését követően is megmaradt a forgalom java: a hazai webshopok 92 százalékánál tapasztalták, hogy a szigorítások feloldását követően is tovább nőtt a forgalmuk.

A szokások és a piac átalakulása, egyidőben

Az online vásárlás elfogadottsága és a forgalomnövekedés csak az első lépés volt. Fontos lecke lehet a webshopokat üzemeltető – de még inkább az ettől egyelőre tartózkodó – cégek számára, ahogyan a közösségi média kialakulását követően sok akkori pályakezdőnél kézzelfogható igény alakult ki rá, hogy leendő munkahelyük támogassa a közösségi oldalak használatát – ma már hasonló igények fogalmazódnak meg az online vásárlással kapcsolatban. Pontosabban, mivel az elmúlt két évben megszokhattuk, hogy csaknem mindent online szerzünk be – vagy próbálunk beszerezni – ma már rengetegen vannak, akik elsőként (és gyakran kizárólag) online vásárlási lehetőségeket keresnek, ha egyes termékeket vagy szolgáltatásokat vennének igénybe, ha pedig ilyennel nem találkoznak, vagy a lehetőségek nem elégítik ki az igényeiket, már zárják is be a böngészőt.

Mit látnak az online kereskedelem szakértői?

Nemrég saját kutatást készített a hazai e-kereskedőknek fulfillment megoldásokat kínáló Boxy, amely a webáruházak logisztikai megoldásaira szakosodott. A cég 2500 hazai vállalkozás, illetve 200 tulajdonos, cégvezető és logisztikai vezető megkérdezésével végzett reprezentatív kutatást, amelyben a webshopok működésének hátterét vizsgálták.

A válaszokból kiderült, hogy a hazai cégek között egyelőre kisebbségben vannak azok, akik kizárólag az online értékesítésben hisznek. A magyar vállalkozások közül csupán 14 százalék értékesít csak webshopon keresztül, a jelentős többség (több mint 75 százalék) fizikai üzletben és az interneten keresztül kínálja a portékáit. Alig találni azonban már olyan céget, amely csak a való világban működik: 7,3 százalék az ilyen kereskedők aránya.

Gyors teljesítés az online áruházadból a vevő ajtajáig

A fulfillment megoldásokat kínáló Boxy széleskörű szolgáltatásai között mindenki megtalálja azt a területet, amiben segítségre szorul a webáruháza:

Ezek között a teljes raktári és logisztikai operáció, a raktározás és a csomagolás, az elveszett csomagok és a visszáru kezelése, a logisztikai költségek teljeskörű feltérképezése, valamint tanácsadás is szerepel, Budapest és agglomerációja területén pedig aznapi házhozszállítást is kínál a webáruházak számára.

Logisztikai rendszerükhöz a legtöbb ismert webshop motorral lehet csatlakozni, de egyedi fejlesztés esetén is több lehetőséget kínálnak.

Azt a költségszintet és hatékonyságot, vagyis logisztikai szolgáltatási minőséget biztosítják a legkisebb hazai webáruházaknak is, amivel felvehetik a versenyt a tőkeerős e-kereskedelmi óriásokkal, ráadásul mindezt önálló beruházás nélkül.

A cég központi raktára Üllőn épül, 62 ezer négyzetméteren. A 2022-es augusztusi indulásra ebből 10 ezer négyeztméternyi raktárhellyel kezdik meg a munkát. A későbbi teljes kapacitásával ez a létesítmény lesz a régió egyik legmodernebb és legnagyobb, minden igényt kielégítő telephelye.

Jóval nagyobb eltérést mutat a logisztikai háttér, itt ugyanis még a cégek 92,3 százaléka saját maga intézi a raktározást és csupán 5,1 százalék veszi igénybe szakértő fulfillment partner segítségét. Az is kiderült, hogy a cégek java ugyan elégedett a mostani megoldással (77,3 százalék válaszolt erre a kérdésre igennel), azonban a válaszadók 22,7 százaléka el tudna képzelni hatékonyabb felállást is, azaz, valószínűsíthető, hogy a saját logisztikát vivő cégek között sokan váltanának profi partnerre.

Az online vásárlás egyik hátulütője, hogy gyakran a megvásárolt termékek kiszállítására várnia kell a vevőnek, az elégedettséget azonban jelentősen növelné, ha még aznap megérkezne a vásárolt árucikk. Ezt a webshopot üzemeltető cégek is így látják, több mint felük (57,8 százalék) ugyanis üdvözölné, ha a mostani csomagszállító partnerük lehetővé tenné az aznapi kiszállítást. Ez persze érthető, hiszen a vállalkozások 67 százaléka úgy látja, vásárlóik, ügyfeleik igényelnék ezt a lehetőséget, míg közel 21 százaléknak nincs erről információja – a statisztikát elnézve azonban jelentős az esélye, hogy az ő vásárlóik is előnyben részesítenék az aznapi kiszállítás lehetőségét.

A hazai cégek kétharmada – egyelőre – megbirkózik a vásárlói igényekkel, 62,1 százalékuk szerint nem okoz gondot a rendelések kiszolgálása, még csúcsidőszakban sem. Közel 35 százalék azonban küzd a hirtelen megugró igények kielégítésével, így számukra is jó választás lenne egy professzionális logisztikai partner érkezése. Meglepő adat, hogy az előző statisztikához képest pont fordított az arány a logisztikai költségek kérdését tekintve: a hazai cégek közel 62 százaléka egyszerűen nem tudja, hogy pontosan mennyit kell logisztikára fordítania rendeléseként, ezzel csupán a vállalkozások 38,4 százaléka van tisztában.

A cégek közel fele emiatt üdvözölné, ha ingyenes tanácsadást, felmérést kaphatnának: a válaszadók 48 százaléka örömmel venne igénybe ilyen szolgáltatást, bő 40 százalék bízik magában, közel 12 százalék pedig bizonytalan, ami szintén arra utal, hogy ha a lehetőség adott lenne, valószínűleg élnének vele.

A hatékonyabb logisztikai háttér azt is jelenti, hogy a cégeknek több ideje maradna az üzletfejlesztésre – ami praktikusan új vásárlók érkezését is jelenti. Ez pedig egyben a legnagyobb igénye a hazai cégeknek: a Boxy kutatása szerint a vállalkozások bő 20 százalékának az új vásárlók becsatornázása jelenti a legnagyobb kihívást, míg egyenlő arányban (14,9 százalék) a csomagok kiszállítása és a webáruházak fejlesztése következik a sorban. Szintén komoly probléma a raktározás - a válaszadók 12,5 százaléka szerint ez okozza a legtöbb nehézséget – míg a csomagolás és a rendelés összeállítása a hazai cégek 11,7 százalékát állítja komoly kihívás elé.



A tartalom a Boxy Group megbízásából, a HVG BrandLab produkciójában készült. A cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.